دوخت چادر

دوخت چادر

اموزش دوخت چادر نماز ساده با الگو

براي اندازه‌گيري ابتدا پارچه را از طول بر روي سر انداخته به طوري که يک سر آن روي زمين قرار گرفته (البته با نظر گرفتن قد دلخواه چادر) بالاي سر رفته واز طرف ديگر به پايين سرازير شده به اندازه اين طرف علامت زده شود. سپس دو سر پايين چادر را سنجاق زده و قيچي شود. (اگر براي بيرون از منزل باشد قد پاشنه کقش به زاپاس اضافه شود).

پارچه تبديل به دو مستطيل کوچک وبزرگ مي شود.
وسط اين دو مستطيل را علامت زده و از طرف ترکي پارچه به هم دوخته مي‌شود.

چادر را دولا روي زمين پهن کرده و از طرف ترکي پارچه (بالاي سر) ۱۲ الي ۱۵ سانتي‌متر تا مي‌شود که بالاي پارچه چهارلا مي شود.
پارچه طوري که به صورت کله قندي تا شود، به صورت سه گوش و مانند دامن کلوش چرخانده و به اندازه قد قيچي مي‌زنيم اگر يک متر با سنجاق به گوشه چادر ثابت کرده و به فواصل مختلف علامت‌گذاري شود برش راحت‌تر انجام مي‌شود. اندازه‌گيري درست انجام مي‌شود.

اگر پارچه عريض باشد کناره‌هاي چادر گوشه نمي‌خورد ولي اگر مستطيل دومي خيلي کوچک‌تر باشد يک پارچه سه گوش که راسته آن با ترکي يکسان باشد نياز دازيم .
پارچه از قسمت‌هاي برش خورده پايين با ترکي مستطيل بالا جور شود در غير اين صورت پارچه سير و روشن مي‌شود.
براي دوخت پايين چادر اگر ماشين دوخت اورلوک داشته باشيد ابتدا سردوز کرده سپس پارچه تا شده و از روي بادوخت راسته دوخته شده وکار تميزتر انجام مي‌گيرد. راه دوم پايين چادر را به اندازه دلخواه تا کرده و پس دوزي مي‌شود.
راه سوم براي افراد مبتدي به اندازه يک سانتي‌متر به صورت ساده بدون تا چرخ کرده اتو مي‌شود سپس همين مقدار را از رو تا کرده و چرخ مي‌شود مانند چايين دامن کلوش يکي از نکات دوختي مي‌باشد.
آموزش فوق روشي است که معمولا در آموزشگاهها به کارآموزان آموزش داده ميشود، اما اين روش ايرادهايي نيز دارد. فرايند طولاني دوخت، مصرف بيشتر پارچه و اينکه عموما دستکهاي چادر خيلي بلندتر ميشوند.

اين هم يک روش ديگر که ايرادات بالا را ندارد
پارچه را از روي چپه بر روي سر طرف قرار داده بعد از پايين به قدي که ميخواهيد چادر باشه با صابون يا مداد علامت بزنيد.
بالاي سر هم دقيقا هرچقدر که هميشه هست و هرطوري که چادر را سر ميکند بايد پايين بياد اگر کمتر يا بيشتر باشد پارچه کم و زياد خواهد شد.
از پايين پارچه قد چادر را روي سر دورتادور ( جاهايي که پارچه به زمين ميرسد) با در نظر گرفتن ۱ تا ۲سانت براي تا زدن علامت بزنيد.
اگر نصف چادر را هم اينطور علامت بزنيد کافيه.بعد چادر را پهن کنيد روي زمين به صورت دولا خطوطي که علامت زديد و ميتوانيد فقط با چشم دنبال کنيد و قيچي بزنين يا اينکه با مداد يا صابون خط مورد نظر را گرد و مرتب کنيد و بعد برش بزنيد.
از يک سر پارچه ، بعد از اين برش اوليه وسط مقدار اضافه را با در نظر گرفتن اندازه مورد نظر پيدا کرده و به وسط تکه ي بالا کوک يا سنجاق کنيد.
دوباره بخواهيد که چادر را سر کند و آن مقدار را هم روي سرش به شيوه ي قبلي با صابون علامت بزنيد و دوباره روي زمين دولا پهن کنيد و مرتب کنيد.
براي گوشه ها لازم نيست چادر را سر کند کافيه اضافه ها را در حالي که ترکي به طرف بالا هست در جاهاي خالي قرار داده و دولا برش بزنيد البته با در نظر گرفتن مقدار حق دوخت از سه طرف و بعد با توجه به گردي دو قسمت قبل و بعدش اين قسمت را هم گرد کنيد.

ممکنه بعد از دوختن کمي از آن گوشه ها کم باشه مثلا ۱ يا ۲ سانت با يک آرايش مرتبش کنيد تا از بين برود و بعد شروع به چرخ کاري کنيد.
مقدار پارچه:
قد کوتاه: عرض ۱۲۰ = ۴٫۵ متر
قد متوسط: عرض ۱۲۰ = ۵ متر
قد بلند: عرض ۱۲۰ = ۵٫۵ متر
قد خيلي بلند: عرض ۹۰ = ۶ تا ۷٫۵ متر

نکات دوخت:
پارچه‌ها به عرض ۹۰-۱۲۰-۱۵۰-۱۸۰ در بازار موجود است. براي چادر ساده از عرض ۱۲۰تا۱۵۰ بهتر است استفاده شود.
براي چادر نماز بهتر است که از پارچه هايي از جنس وال يا تترون هاي مخصوص چادري استفاده شود .
اگر براي استفاده بيرون از منزل باشد از انواع کرپ ها،اسود، …. استفاده کرد .
دقت کنيد که درزي که روي کمر قرار گرفته هم تکه ي بال و هم تکه هاي پايين که اضافه شدن بايد از ترکي پارچه باشند.
در واقع درز وسط، هر دو لبه ترکي قرار گرفته و هيچ نيازي به سر دوزي ندارند.
دقت کنيد تکه هاي سه گوشي از راه پارچه برش زده شوند در غير اين صورت در چادرهاي مشکي سايه روشن خواهند شد.
لبه ي چادر را ميتوانيد با دست پس دوز کنيد و اگر هم ميخواهيد با چرخ بدوزيد براي جلوگيري از چين خوردن از پايه ي لب تو استفاده کنيد.اين پايه به چرخهاي معمولي هم متصل ميشود.

منبع:http://khomari.com